SEO de basis

Is SEO het sleutelwoord?

“Hoe zorg ik dat ik mensen buiten bloggers bereik?” Is de vraag die ik regelmatig op verschillende blogs of plekken waar veel bloggers komen voorbij zie komen. Het is logisch dat je als blogger meer wil bereiken dan de wereld van je eigen “soort”. Hoofdschuddend lees ik dan altijd de reacties. Want mensen hebben het sleutelwoord gevonden. SEO en nog eens SEO want blijkbaar is dat je sleutel tot succes. Ik haal jullie even van jullie roze wolkjes af. Dat is dus niet zo.

Als marketingprofessional krijg ik soms lichtelijk de kriebels van mensen die gelijk roepen dat SEO de oplossing is (ohja ik krijg ook de kriebels van de mensen die het verkeerd uitspreken S-E-O en dan graag op zijn Engels, bij voorbaat dank.) Hoe dan ook, het is schijn om te denken dat je met alleen SEO meer bezoekers kan bereiken. Mocht je toch wat basisprincipes van SEO willen leren, ik schreef een artikel over wat basiselementen van SEO.  Maar met deze zogenaamde richtlijnen ben je er nog lang niet, want laten we nu even eerlijk zijn, bereik heeft geen effect zolang je het woord engagement er niet aan toe voegt.

Engagement? Watte? (het gevoel van betrokkenheid geven) Goed ik ga het hele gebeuren proberen uit te leggen aan de hand van een tassenwinkel. Op een vrolijke dag ben ik aan het shoppen met vriendinnen. Mijn doel, die nieuwe tas scoren. Ik heb een aantal voorwaarden en ben bereid eens verder te kijken dan mijn standaard rijtje tassenwinkels. Mijn vriendinnen en ik lopen door de winkelstraten van Breda. Een groot zoekveld (zeg dat de straat Google is). Ik zie winkel X en aan de etalage te zien denk ik dat het wel een goede winkel gaat zijn (omschrijving en titel op Google). We stappen naar binnen, bam ik ben die nieuwe bezoeker. SEO heeft gewerkt want ik ben de winkel binnengestapt. Heb ik nu een tas gekocht? Nee! in het geval van een website heb ik dus we een nieuwe bezoeker en meer bereik, maar heb ik nog geen terugkerende bezoeker. Ik ga mij eerst oriënteren in de winkel zelf. Hebben ze een tas na mijn zin? Klopt de kleur, de grootte en is de prijs aangenaam? Omdat het een nieuwe winkel is neem ik snel alles in mij op. Wat is de uitstraling van de winkel? Hoe is het personeel tegen mij, wat voor muziek wordt er gedraaid. Al deze factoren gaan bepalen of ik ooit terug ga komen in deze winkel. Ben ik nu bij engagement? Nee, het enige wat ik als bezoeker heb gedaan is, dat ik bepaald heb of ik thuis hoor in deze zogenaamde winkel, of in het geval van bloggen een bepaalde blog.

Met engagement ga je een stapje verder. Het gevoel creëren dat mensen die jouw website bezoeken zelf ook een toegevoegde waarde voor de website zijn. Als we terug gaan naar die tassenwinkel. Ik was daar met vriendinnen, betrek ik deze dames bij het kiezen van een tas? Uiteraard. Maar deel ik ook mijn verhaal over de winkel met mijn vriend? Mijn moeder? Mijn zus? Of wie dan ook. Oftewel deel ik het met andere in mijn omgeving? (Denk bijvoorbeeld social media.) Maar ben ik ook de gene die de tas koopt en mijn mening over de tas ga vertellen aan de “wereld”. Loop ik rond met de tas om mijn schouder? Schrijf ik er een blogpost over? Als we nu terug gaan van tas naar jouw blog. Delen jouw bezoekers berichten van jouw met hun omgeving? Doen ze dit met Twitter of met Facebook? Schrijft een andere blogger over jouw artikel omdat degene het interessant vond en reageren mensen ook daadwerkelijk op jouw blogposts. Al deze stukjes zijn engagement. En dat is denk ik wat de meeste bloggers willen bereiken als ze het hebben over meer mensen bereiken.

“Zijn er dan zogenaamde richtlijnen voor engagement?” Ja zeker! “Oh gelukkig… kan je mij die even geven?” Well… dat is dus iets wat ik vaak hoor. Mijn tegen vraag is altijd hetzelfde. ” Beschrijf jouw doelgroep eens.” Het is namelijk een illusie om te denken dat je iedereen gaat bereiken. Pas als jij weet wie jouw doelgroep is en wie je wilt gaan bereiken zijn er eventuele strategieën uit te denken. “Hoe kom ik hier achter?” De vraag die altijd volgt in het gesprek. En ik heb daar helaas geen kant en klaar antwoord voor. Al zeg ik bij bloggers vaak om na te denken over een doelgroep die dicht bij jezelf staat. Bloggen is een zogenaamde persoonlijke bezigheid. Mensen blijven vaak op jouw blog terug komen omdat ze de persoon erachter ook interessant vinden. Hoe zou jij als bezoeker van een blog benaderd willen worden en wat zijn voor jouw redenen om een artikel van iemand te delen.

Kortom, SEO is niet het antwoord wat je zoekt op de vraag die je stelt. Probeer eens te denken vanuit een doelgroep en werk vanuit daar je blog uit. Maar vergeet ook niet vooral plezier te hebben in bloggen, want dat is toch wel het belangrijkste wat ook terug komt in een goede blog. En dat vinden mensen ook geweldig .

4 gedachten over “Is SEO het sleutelwoord?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *